6 september 2017

volle bak

Vandaag heb ik nog geen vlinder gezien maar zondag was het volle bak. Na een stevige natuurwandeling luierde ik een namiddag lang in eigen tuin. Nieuwe vlinders, net uit hun cocon, zochten naar nectar en vonden dat in ruime mate bij de hemelsleutels en asters. De atalanta (foto 1) sprong er uit. Zo kakelvers en zo glimmend dat hij alle andere vlinders in schoonheid overtrof. In de achtertuin vlogen 3 landkaartjes, heel wat kleine koolwitjes en een dagpauwoog. Ook present in onze tuin is de buxusmot (foto onder) ook al hebben we geen buxus van betekenis aangeplant. Haast elke keer als ik door de tuin stap, vliegt hij wel ergens op om vervolgens onder een blad roerloos gaan te hangen. Zelfs op mijn kantoor in de school dook hij op. Ik denk dat de buxusmot intussen wel echt breed verspreid is in onze contreien. Overal wordt hij waargenomen en dit met heel gemengde gevoelens. Sommigen roemen zijn schoonheid, anderen vervloeken hem omdat de rupsen ervan alle buxussen, waarvan sommige jarenlang getrimd werden tot ware kunstwerkjes, naar de haaien helpen. 




2 opmerkingen:

  1. HIer was het zondag ook groot feest: ik telde onder meer 11 landkaartjes en bijna 20 dagpauwogen. Tel er nog ene tiental koolwitjes, enkele blauwtjes, twee kleine vuurvlinders, een gehakkelde aurelia en een distelvlinder bij, en je hebt een uitermate tevreden tuinier :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfs hier zondag heel veel vlinders! Maar geteld zoals Mr Fruitberg heb ik niet...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.