3 september 2017

Holsteen


Omwille van het Pukkelpopgebeuren stelden we een bezoek aan de Holsteen in Zonhoven 2 weken uit. Dit hadden we beter niet gedaan want de purperen heide rondom was al flink ros geworden. Niet getreurd evenwel, de heidewandeling bleef indrukwekkend en ik zag er zelfs mijn eerste blauwvleugelsprinkhanen


Het was in eerste instantie toch de bedoeling om kennis te maken met die veel besproken prehistorische zandstenen die zich vlakbij het vertrek van de wandeling bevinden. Alhoewel Zonhoven slechts een half uurtje van de deur is, was het toch de eerste maal in mijn leven dat ik ze zag, voelde en beklom. Een gat in mijn cultuur werd alzo gevuld. De meest noordelijke steen zou de enige vaste prehistorische polijststeen van Vlaanderen zijn. Deze steen werd in het neolithicum (11.000 V.C.) gebruikt om werktuigen, pijlen en messen te slijpen en te polijsten.

De polijststeen met duidelijk zichtbare groeven en polijstvlak

Wat volgt zijn enkele beelden die ik inblikte tijdens de wandeling. De oudste dochter vergezelde ons. Even uitblazen van de twee herexamens en ik .... van de allereerste schooldag. Dit wordt weer aanpassen aan een tegennatuurlijk binnenleven.

Vrouwtje heidelibel op infobord

Een dode berk in het heidelandschap

Het glooiend landschap maakt de vergezichten interessanter.

We deden de 'gele wandeling' door bos en heide.

Er zat wat spanning in de lucht, altijd goed voor de foto's.

Waren we 2 weken vroeger gekomen, zag je nu de paarse struikheide.

Hier gingen we natuurlijk even zitten en het was hier
dat we de blauwvleugelsprinkhanen zagen vliegen,
net vlindertjes uit de blauwtjesfamilie.

4 opmerkingen:

  1. Wanneer de heide op zijn paarst staat, is dat inderdaad erg mooi. En die sprinkhaan heb ik even opgezocht, knap diertje, kende ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn in augustus ook naar de Heide gaan kijken. In Valkenswaard bleek er een heel stuk te zijn afgebrand. Triestig zicht. Hopelijk herstelt het zich snel. De Heide moeten we koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's! Wist ik niet - van die vaste slijpstenen. Helaas iets te ver om er naar toe te trekken met mijn beitels ;-)

    @Natuurlijk rijk: branden van heide is één van de beheermaatregelen die toegepast wordt om heide te verjongen. Dus een heide heeft weinig last van brand, tenzij het een echt ongecontroleerde brand is die op een veel te grote oppervlakte uitliep of te diep brandde, want dat is niet goed voor de dieren op de hei.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toffe wandeling precies! Dat zal de dochter wel deugd gedaan hebben...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.